Dag 17: San Francisco-Amsterdam

16 oktober 2022 - San Francisco International Airport, Verenigde Staten

Terwijl we ingecheckt zijn in de luchthaven van San Francisco, ben ik dit verhaal aan het afmaken. We kunnen boarden om14u (23 u Nederlandse tijd) en vliegen om 14:40. We landen morgenochtend om 10 uur op Schiphol.

Onze vakantie naar de Verenigde Staten is voorbij! Het was een bijzondere belevenis. Iets waar we al lang naar uitkeken en waar we echt voor moesten sparen. Vantevoren al veel voorpret gehad. Ik had aan iedereen gevraagd: waar wil je het liefste naar toe? En hoe lang zullen we gaan? Er werden een aantal nationale parken genoemd en een paar steden. En restaurants 😄. Ik kocht een landkaart en een reisboek en heb me maandenlang voorbereid. Ik wilde alles zelf doen en zelf bepalen dus een georganiseerde reis was niks voor mij. Eerst eens kijken waar we naartoe vliegen. Uit de opties San Francisco,  Los Angeles en Las Vegas de goedkoopste vlucht genomen. Maar hoe lang moet zo'n reis nu duren? Niet te kort, want dit doe je niet zo snel nog eens. Niet te lang, want het moet betaalbaar zijn. Niet te kort, want de afstanden tussen bezienswaardigheden zijn enorm. Niet te lang, want houden we het wel zo lang uit met elkaar? Het werd 17 dagen (16 nachten). Van 30 september tot 16 oktober. De kinderen hoefden niet naar school dus dat kwam goed uit. Een auto huren was ook nog wel belangrijk, want met 4 volwassen mensen en een berg koffers enzo wil je comfortabel rijden, zeker als je grote afstanden af gaat leggen. Dus werd het een fullsize SUV. Zo'n 7-zitter waarbij de 2e rij gewoon 2 luxe stoelen zijn en de achterbank plat kan.

20221003_121059

Mensen vroegen: gaan jullie met een camper? Ehhh nee. Dat gaan we niet overleven (diegenen die ons gezin een beetje kennen begrijpen wat ik bedoel 🤣).
Maar waar gaan we dan overnachten? Ik heb gepiekerd en gezocht....want overal in Amerika verhuren hotels familie kamers, waarin 2 queensize bedden staan (140x200). Maar dat is als in een camper overnachten! Met Daan en Romi in 1 bed? Nee echt niet. Dan is er na 2 nachten al knallende ruzie. No way.
Toen dacht ik aan AirBnB, en wat blijkt? Het aanbod aan betaalbare AirBnB's in Amerika is gigantisch. Complete huizen met 3 slaapkamers en 1 of 2 badkamers voor een redelijke prijs. En soms gewoon een motel met 3 kamers. Of een hotel met 2 kamers waarbij Daan en Romi allebei een eigen queensize bed hadden. Het meest lastig vond ik het boeken van overnachtingen in L.A. Daar is het allemaal zo schreeuwend duur! Dagenlang gezocht en gegoogeld. Uiteindelijk had ik een hotel in Hollywood maar dat voelde niet goed. 2000 dollar voor 3 nachten (3 kamers) was toch wel heel veel geld, en Hollywood,  is dat nou zo'n veilige buurt? Na lang wikken en wegen heb ik dat hotel gecancelled en vond ik het mooie appartement in Marina del Rey, een prima buurt richting de kust, voor 1300 dollar.
Uiteindelijk zijn de AirBnB's ons het beste bevallen. Daar stonden ook altijd een wasmachine en een droger,  wel zo handig. En een keuken, waardoor we niet altíjd uit eten hoefden. En dan was er een woonkamer waar we met z'n vieren nog in de avond een film konden kijken ofzo (alle huizen hadden Netflix en HBOmax enzo).
Voor de route had ik in ieder geval de 3 grote steden San Francisco,  Las Vegas en Los Angeles in gedachten.
En qua nationale parken heel veel: Yosemite park
Kings Canyon
Sequoia park
Death Valley
Zion national park
Bryce Canyon
Grand canyon
Joshua Tree National park
Maar dat zou veel te veel zijn, daarom hebben we de keuze gemaakt voor de 4 mooiste (Yosemite,  Sequioa,  Bryce en Grand Canyon). Eigenlijk zouden we ook door Death valley rijden maar de weg waarop wij het park in zouden rijden was afgesloten en omrijden was geen optie.

20221003_135636

IMG-20221005-WA0013

20221008_125721

20221009_115347

Deze 4 parken plus de 3 grote steden en de afstanden waren al best een uitdaging voor 17 dagen. Uiteindelijk hebben we best veel tijd in de auto doorgebracht, qua mijlen 2830=4528 km. De locatie van de overnachtingen was soms een uitdaging om te plannen, we hebben 1 of 2 keer gehad dat we het zat waren maar nog best een stuk moesten rijden naar de plek van overnachten, en ook een keer dat we al vroeg aankwamen bij de AirBnB maar dat er verder niets te doen was in de omgeving.
Omdat we zoveel in de auto moesten zitten,  hebben we in San Francisco een koelbox aangeschaft en koelelementen waardoor we altijd koud water en drankjes bij ons hadden. Ook deden we soms wat boodschappen waarvan we alles wat overbleef mee konden nemen naar de volgende plek.
Over boodschappen gesproken....in Amerika hebben ze geen winkels zoals we ze in Nederland kennen, zoals een Albert Heijn of een bakker, groenteboer, slagerij. Nee, in Amerika heb je supermarkten wel 10 x groter dan een Albert Heijn. Zoals de Target (=groot) of de Wallmart (=megagroot). Alles is er verkrijgbaar in meerdere merken, de keuze is gigantisch. En alles is verpakt in grote hoeveelheden.  Een halve liter melk of een doosje met 6 eieren? Niet te vinden. En de prijzen zijn om te huilen. Alles is duur. Duurder dan in Nederland. Het alternatief is uit eten gaan, maar de restaurants hier vallen erg tegen. Alles wat betaalbaar is, is fastfood. En anders is het duuuuur. Gezonde restaurants zijn zowieso moeilijk te vinden. We hebben ons hier best wel op verkeken. Daarnaast is de dollarkoers ook helemaal niet meer gunstig. Tijdens onze vakantie was de dollar ten opzichte van 1 euro 0,97 waard 😭
De prijs van benzine was nog wel goedkoper dan in Nederland, het scheelde ook wel in welkstaat we waren. Californië en Nevada waren duurder dan Utah en Arizona.
Van $6,5 tot $4,5 per gallon (3,79L).
Ik heb niet bijgehouden hoe vaak we getankt hebben maar de auto reed zo 1 op 12.
We zijn nu dus bankroet 🤣🤣

Over de nationale parken kan ik maar 1 ding zeggen: geweldig! Yosemite, Sequioa,  Bryce Canyon en Grand Canyon zijn allemaal prachtig en onwijs indrukwekkend. Bij elk park krijg je bij binnenkomst een gedetailleerde kaart en allemaal informatie over het park. Overal staan hele duidelijke wegwijzers en het is er super schoon. Dit heeft allemaal grote indruk op ons gemaakt. We hebben veel gefotografeerd maar uiteindelijk is het de ervaring op het moment wat niet op een plaatje is vast te leggen.

En dan de 3 grote steden.

20221002_162331

De stad waar ik het minste van had verwacht, San Francisco, vond ik persoonlijk het mooiste en leukste en gezelligste.

20221006_182530

Las Vegas was gaaf om een keer te zien. Deze grote stad middenin de woestijn met z'n enorme entertainment is indrukwekkend....overal geluid, mensen, muziek, licht, drukte. Maar 2 dagen was genoeg 😄.

IMG-20221012-WA0010

Dan Los Angeles, ik was al gewaarschuwd dus mijn verwachtingen waren niet zo hoog. Deze stad is qua oppervlakte gigantisch en bestaat eigenlijk uit allemaal kleine "gemeenten" waarvan er heel wat niet veilig zijn (daar zijn we dan ook niet geweest). Hollywood was leuk om te zien maar na een paar uur is het klaar. De Universal Studio's, een groot pretpark, schijnen wel leuk te zijn maar met beperkte tijd, interesse  en toegangsprijs van 104 dollar hebben we dit niet bezocht. Dan Beverly Hills, ook leuk om een keer te zien maar na een paar uur is het ook klaar. Downtown LA, tussen de grote wolkenkrabbers, hebben we alleen in de avond bezocht. Daar had ik wel wat langer overdag naartoe gewild want er zit ook een arts district. Maar daarvoor was binnen mijn reisgezelschap niet zoveel interesse 😁. Wat echt wel leuk was, was de fietstocht langs het strand, van Marina del Rey (waar we overnachtten) naar Venice Beach en verder naar Santa Monica en de pier. De pier was leuk maar ook zo gezien.
Dus het is leuk om LA gezien te hebben maar ik hoef er niet zo nodig nog eens naartoe. Er zijn ook enorm veel daklozen.

Voor mensen die dit lezen en ons niet kennen en ook een trip naar de Verenigde Staten willen maken, ik hoop dat mijn verhaal een leuke inspiratie is en veel tips geeft voor het plannen van jullie reis.
Persoonlijk zou ik, als ik alleen met Fred zo'n trip zou doen, een camper huren, of ter plaatse de overnachtingen boeken op de bonnefooi. Maar als gezin is het beter om de overnachtingen vantevoren te boeken omdat je dan qua keuze voor aantal slaapkamers enzo wat minder beperkt bent.

Oja, nog een tip!! Schaf een Mifi router aan bij de T-mobile met een prepaid data only simkaart. Wij zijn met 50GB met z'n 4en de hele vakantie online geweest (alleen niet op die plekken waar geen dekking was, in de middle of nowhere). En zoek je overnachtingen uit inclusief wifi 😄

Voor details van onze dagen, lees gerust mijn dagelijkse blog, veel plezier!

IMG-20221009-WA0013